بلاگ » اخبار دنیای گیمینگ » تاریخچه دسته بازی گیمینگ، اولین دسته بازی چه بود؟!

تاریخچه دسته بازی گیمینگ، اولین دسته بازی چه بود؟!

اتاری

تاریخچه کنترلرهای بازی‌های ویدیویی

در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی پر از نوآوری و خلاقیت است.

کنترلرهای بازی‌های ویدیویی به طور قابل توجهی در کنار کنسول‌های بازی تکامل یافته‌اند و نحوه تعامل گیمر با بازی‌های مورد علاقه‌شان را ارتقا داده‌اند.

دسته بازی های اولیه، مانند جوی‌استیک‌های ساده، راه را برای کنترلرهای بازی بسیار پیچیده تر می کردند. اما اکنون، کنترلرهای مدرن  بادقت بیشتر، راحتی و ویژگی‌های پبشرفته تر را ارائه می‌دهند.

هر نسل از کنترلرهای بازی، چیز جدیدی را به بازی آورده است. تکامل آنها در بهبود تجربه کلی بازی ضروری بوده است.

بازی به سرعت پیشرفت کرده و کنترلرها را پیشرفته تر و ارگونومیک‌تر کرده است. دسته های بازی، مانند دسته های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، با گذشت زمان به طرز چشمگیری تغییر کرده‌اند. ظهور کنترلرهای حرکتی و بی‌سیم، بازی را متحول کرد.

کنترلر DualSense، کنترلر کنسول پلی‌استیشن ۵ و کنترلر ایکس‌باکس وان  جدیدترین نوآوری‌ها در طراحی کنترلر را به نمایش می‌گذارند. تکامل صنعت بازی‌های ویدیویی نشان دهنده تلاش مداوم سازندگان در ایجاد کیفیت بیشتر در کنترل و سهولت استفاده از دسته بازی ها است.

روزهای اولیه دسته بازی ها: سادگی ساخت

دستگاه‌های جداگانه‌ای که برای دسته بازی استفاده می‌شدند، اولین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی پدیدار شدند و مکانیک جهت دهی کنسول‌های بازی‌های ویدیویی اولیه را تعریف کردند.

طرح‌های اولیه بر مکانیک‌های ورودی ساده متمرکز بودند و به بازیکنان اجازه می‌دادند تا در دنیای دیجیتال بصورت تک بعدی حرکت کنند. در آن زمان، نوآوری در طراحی کنترلر محدود بود. با این حال، این کنترلرهای اولیه، پایه و اساس پیشرفت‌های آینده را بنا نهادند. درواقع کنترلرهای بازی برای ارائه تجربیات گیم‌پلی اولیه اما مؤثر طراحی شده بودند.

کمپانی های: نینتندو، سگا و آتاری در طراحی‌های اولیه کنترلر نقش داشتند. معرفی اولین کنسول، راه را برای نوآوری‌های آینده در کنسول‌های بازی هموار کرد.

دسته بازی آتاری سری 1972 میلادی

دسته بازی در این مدل توسط دو جهت کلید اما مانند انالوگ هیا امروزی، توسط یک صفحه چرخان، حرکت را امکان‌پذیر می‌کرد و با یک دکمه کاربردی جفت می‌شد. این کنترلر با مکانیک ساده و مینیمالیستی پونگ مطابقت داشت. گرچه ساده بود، اما روشی تعاملی برای کنترل بازی بود و به درستی عمل می کرد. این کنترلر استانداردی را برای طراحی کنترلرهای آینده تعیین کرد.دسته راکت آتاری پونگ نشان داد که چگونه کنترلرها می‌توانند دقت بازی را افزایش دهند.

کنترلرها شامل طرح‌های منحصر به فردی هستند که روش‌های ورودی را بهبود می‌بخشند.نسل اولیه کنترلرها برای ارائه تجربیات جذاب به مکانیک ساده متکی بودند.اولین کنترلرهای کنسول، نیاز به مکانیسم‌های ورودی بهبود یافته را نشان دادند.

دسته بازی اتاری 2600 ساخت 1977

دسته بازی اتاری

یک جوی‌استیک و یک دکمه به یک طراحی نمادین در بازی‌های اولیه تبدیل شد. این جوی‌استیک حس لامسه و جذابی را برای بازی‌هایی مانند Asteroids و Space Invaders فراهم می‌کرد که به طور گسترده در صنعت بازی مورد استفاده قرار گرفت.

این جوی‌استیک نشان داد که چگونه دستگاه‌های ورودی می‌توانند تجربیات جذاب‌تری ایجاد کنند. جوی‌استیک Atari 2600 یکی از شناخته‌شده‌ترین کنترلرها بود. Atari 2600 به یکی از معروف‌ترین کنسول‌های خانگی تبدیل شد. طراحی این کنترلر امکان کنترل بیشتر برای بازی‌های سریع به سبک آرکید را فراهم می‌کرد.

Atari 2600 همچنان بخش تعیین‌کننده‌ای از تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی است. کنترلرها در این دوره مینیمال اما بسیار مؤثر بودند. آنها بازی را به مخاطبان بسیار گسترده‌تری معرفی کردند و زمینه را برای نوآوری‌های آینده فراهم کردند. جوی‌استیک گامی انقلابی در طراحی کنترلر بازی‌های ویدیویی بود. کنترلرها می‌توانستند دسترسی به بازی را افزایش داده و گیم‌پلی را بهبود بخشند.

نینتندو، سگا و آتاری نقش‌های کلیدی در تکامل کنترلر ایفا کردند. پیشرفت‌های کنسول‌های بازی بر بهبود کنترلر مورد استفاده برای بازی‌ها متمرکز بود یعنی هرچه کنسول بازی رو به جدیدتر شدن می رفت، کنترلر و دسته نیز بروز تر تولید می شد.

ظهور دسته بازی های چند دکمه‌ای

با تکامل بازی‌ها، کنترلرها با ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های اضافی سازگار شدند. دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی شاهد تولد گیم‌پدهای پیچیده‌تر بودیم.

توسعه‌دهندگان نیاز به مکانیسم‌های کنترل پیشرفته را تشخیص دادند. کنترلرهای چند دکمه‌ای به یک ضرورت برای بازی‌های مدرن تبدیل شدند. معرفی دکمه‌های یک D-pad اصلاح‌شده، گیم‌پلی را بهبود بخشید. نینتندو و سگا نقش‌های مهمی در تکامل طراحی ایفا کردند. سیستم مستر نینتندو و سگا، نوآوری را به پیش برد. توسعه کنترلر حرفه‌ای، ورودی‌های بازی را بیش از پیش اصلاح کرد. این به این معنی است در دسته بازی های جدید تعداد دکمه ها افزایش داشته و از سوی دیگر قابلیت استفاده از دو دکمه به عنوان رمز یا حرکت جدید در بازی های مختلف میسر شد.

۱۹۸۳ میلادی کنسول نینتندو (NES)

این دسته بازی مستطیلی شکل، یک D-pad و دو دکمه اصلی را ارایه کرد. این دسته بازی، همانطور که در بازی Super Mario Bros دیده می‌شود، گیم‌پلی پلتفرمر را بهبود بخشید.

این یک دسته بازی ساده است که به الگویی برای دسته‌های بازی آینده تبدیل شد. به گیمرها اجازه می‌داد از کنترل‌های روان‌تر و دقیق‌تری لذت ببرند. دسته بازی NES به نینتندو کمک کرد تا دسته‌های بازی را در صنعت بازی محبوب کند.

سیستم سرگرمی نینتندو پیشرفت‌هایی در طراحی دسته بازی ارائه داد. دسته بازی Famicom و NES استانداردی را برای دسته‌های بازی ارگونومیک تعیین کردند.

1990 میلادی، Super Nintendo Entertainment System (SNES)

دکمه‌ها و کلیدهای ماشه‌ای بیشتر، عمق و پیچیدگی بازی را افزایش دادند.

بازی‌های مبارزه‌ای مانند Street Fighter II به طور قابل توجهی از این موارد اضافی بهره‌مند شدند. کنترلر بازی SNES استاندارد جدیدی در صنعت ایجاد کرد. این به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا مکانیک‌های گیم‌پلی رفتار پیچیده‌تری ایجاد کنند.

کنترلرهای Super Nintendo طراحی کنسول‌های آینده را بهبود بخشیدند. سیستم سرگرمی Super Nintendo به یکی از تأثیرگذارترین کنسول‌های خانگی تبدیل شد. کنترلر SNES راه را برای طراحی ارگونومیک کنترلر هموار کرد. ضافه شدن دکمه‌های شانه‌ای، ورودی جهت‌دار توسط بازیکنان را بهبود بخشید.

کنترلرهای بازی برای بهبود کلی تجربیات بازی بسیار مهم شدند. آنها امکان کنترل دقیق‌تر بر حرکت شخصیت را فراهم کردند و بازی‌ها را همه‌جانبه‌تر کردند.

نینتندو طرح‌های ارگونومیک و روش‌های ورودی پیشرفته را رواج داد. کنترلرهای سونی و ایکس‌باکس دقت بازی را بهبود بخشیدند. تکامل کنترل‌کننده کنسول بازی بر اصلاح کنترل‌های ورودی متمرکز بود.

ظهور انالوگ ها در دسته بازی

اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی، دسته‌های آنالوگ دار معرفی شدند و دوران جدیدی از بازی را رقم زدند. این یک نقطه پیشرفت بزرگ در طراحی بود.

علاوه بر این، دسته‌های آنالوگ به بازیکنان این امکان را می‌دادند که با دقت بیشتری در محیط‌های سه‌بعدی حرکت کنندو حتی شدت رفتاری کرکتر گیمینگ را مانند پدال، کم و زیاد کنند. تصویرکنیدهنگامپیچیدن در بازی ماشینی، شدت فرمان پذیری وپیچ را می توانید با انالوگ تنظیم کنید که ایا فرمون کامل پیچیده شودیا کمتر.

علاوه بر این، گذار از بازی‌های دوبعدی به سه‌بعدی نیاز به مکانیسم‌های ورودی پیشرفته‌تری داشت.کنترلرها راحت‌تر، بادوام‌تر و دقیق‌تر شدند. معرفی DualShock 3 و Nintendo 64 gear بازی را تغییر داد.

علاوه بر این، کنترل‌ها ضمن بهبود عملکرد، کوچک‌تر می‌شوند. نکته قابل توجه این است که کنسول‌های اولیه دارای یک دسته معمولی بودند، اما کنترل‌های پیشرفته‌تر کنترل پیچیده‌تری را ارائه می‌دهند.

۱۹۹۸ میلادی، دسته بازی سونی دوال‌شاک

تقریبا گیمری نیست با این مدل دسته بازی خاطره نداشته باشد

سونی با قرار دادن دو انالوگ برروییکدسته،تمام جهت دهی هارا بصورت دقیقدر ارایه کرد. این پیشرفت طراحی، تسلط برند پلی‌استیشن را تثبیت کرد.

با شبیه‌سازی ارتعاشات درون بازی، تجربه‌ای فراگیرتر به بازیکنان ارائه داد. این فناوری تقریباً بر هر کنترل‌کننده بازی مدرنی تأثیر گذاشت. کنترلر پلی‌استیشن دوال‌شاک، طراحی کنترل‌کننده بازی را از نو تعریف کرد.

این کنترلر با پیشرفت‌های کنسول بازی سونی مترادف شد. ایجاد کنترل گر چند جهتی، بازی های ماشینی و بازی‌های مسابقه‌ای را بهبود بخشید. توسعه‌دهندگان اکنون به شدت بر تجربیات ورودی واقع‌گرایانه و تعاملی تمرکز کردند.

این تغییر منجر به گیم‌پلی فراگیرتر و پویاتر شد. PS5 و ps4 و حتی ایکس باکس همچنان به اصلاح طراحی کنترل‌کننده با بازخورد لمسی ادامه می‌دهد. کنترلرهای نینتندو سوییچ، تطبیق‌پذیری را در حالت‌های دستی و متصل ارائه می‌دهند.

دسته های بی سیم و وایرلس

تا اینجا یعنی سال 1998 هرچه دسته تولید میشده، بصورت با سیم اتصال کابل بوده است

اما در سال 2000، برای اولین ار در دسته بازی های کامپیوترو حتی پلی استیشن بصورت بی سیم به بازار امد

تاکنونهمانطور که می بیند دسته بازی ها بصورت بی سیم اراِهمی شود حتی در نسخه پلی استیش 5 نیز همینطور است. ام باید دانست، با گذر زمان ورژن بلوتوث ها افزایش داشته و هرچه چلتر میرویم میزان انتن دهی و مخصوصا عدم تاخیر در اتصال (delay) بهینه تر و بهتر می شود


4/5 - (1 امتیاز)


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *